beginning reading and writing Spanish strand TEKS talk image

Knowledge and Skills Statement

Developing and sustaining foundational language skills: listening, speaking, reading, writing, and thinking--beginning reading and writing. The student develops word structure knowledge through phonological awareness, print concepts, phonics, and morphology to communicate, decode, and spell.

Después de explicar que las palabras contienen diptongos y que hay diferentes combinaciones de las vocales, organice equipos y reparta tarjetas con palabras que contienen diptongos. Los estudiantes resaltan los diptongos en las palabras y las leen en voz alta. Observe y tome nota de su trabajo.
 

Further Explanation

Los estudiantes pueden leer las palabras que contienen diptongos sin dificultad al reconocer que los diptongos se forman por la combinación de dos vocales en una misma sílaba. El que puedan pronunciar las dos vocales del diptongo les ayuda a la fluidez, que es parte importante de la lectura.

Students should be able to use their knowledge of diphthongs to recognize them in words and read them correctly. Students should know that a diphthong is a combination of a strong vowel (a, e, o) and a weak vowel (i, u). Diphthongs are always in the same syllable. For example, the diphthongs /ai/, /au/, and /ei/ can be found in words like caimán, jaula, and peineta. In these examples, students are expected to group the letters appropriately when they read the words. They should group letters in the following manner: cai-mán (and not ca-i-mán), jau-la (and not ja-u-la), and pei-ne-ta (and not pe-i-ne-ta).
Phonetic knowledge is the understanding of sound-symbol relationships and spelling patterns.
Reconocimiento de las letras del alfabeto y la comprensión de las relaciones entre sonido y símbolo y los patrones de la ortografía.
Usar el conocimiento de las relaciones entre las letras y los sonidos para pronunciar una palabra. Al practicar la lectura, este término se usa específicamente para reconocer y referirse a una palabra y a las sílabas que la componen más que a su comprensión.
Conjunto de dos vocales diferentes que se pronuncia en una sola sílaba (por ej., /ai/ en aire, /ue/ en bueno, /oi/ en oigan).